Små og mellomstore bedrifter spiller en avgjørende rolle i verdensøkonomien, men møter ofte store utfordringer. På Verdens akkrediteringsdag i juni i år, ble det satt søkelys på hvordan akkreditering kan styrke disse virksomhetene – gjennom økt tillit, bedre kvalitet og tilgang til nye markeder.
Akkreditering gir små virksomheter nye muligheter
Verdens akkrediteringsdag markeres hvert år den 9. juni for å løfte frem akkrediteringens verdi og betydning. Det var de internasjonale paraplyorganisasjonene International Accreditation Forum (IAF) og International Laboratory Accreditation Cooperation (ILAC) som i 2008 tok initiativ til dagen, og de arrangerer nå den årlige digitale konferansen.
Små og mellomstore bedrifter utgjør, ifølge Verdens handelsorganisasjon, 95% av alle virksomheter i verden, og står for mesteparten av nye arbeidsplasser, spesielt i utviklingsland. De bidrar til innovasjon, bærekraft og vekst, både i lokalsamfunn, nasjonale økonomier og på globalt nivå.
Samtidig møter mange små og mellomstore bedrifter store utfordringer når det gjelder konkurranse fra større aktører, økte kostnader og vanskeligheter med å komme inn på nye markeder.
Årets tema viser hvordan akkreditering og kvalitetssystemer kan hjelpe små og mellomstore bedrifter med å konkurrere på like vilkår med større, mer etablerte aktører, både nasjonalt og internasjonalt. Med akkreditering viser virksomheten sin kompetanse og kvalitet, og det gir troverdighet og bygger tillit hos kundene. I tillegg gir de internasjonale akkrediteringsordningene mulighet for internasjonal handel.
Akkreditering er derfor ikke bare et kvalitetsstempel, det er også nøkkel til vekst, innovasjon og global konkurransekraft for små og mellomstore bedrifter.
Les mer om temaet under Verdens akkrediteringsdag 2025 i brosjyren for årets markering.